Lifestyle

Cum scapam de acest stres din ce in ce mai mare?

Stresul, sau altfel spus, anxietatea, parca isi face mai mult loc in vietile noastre de zi cu zi. O numim boala secolului, de parca ar fi o simpla raceala pentru ca, nu-i asa, fiecare din noi traim episoade de stres aproape zilnic. Unii spun ca ar trebui sa facem din stres un prieten, ca ar trebui sa reprezinte un motor care sa ne impinga de la spate sa realizam diverse lucruri, sa avem o viata activa. Dar facem noi acele lucruri bine in aceste conditii? Le facem asa cum ne-am dori?

Ce ne streseaza atat de tare?

Cu totii avem ritmul nostru de a face lucrurile. Avem anumite ore la care ne place sa ne trezim, avem tabieturile de dimineata, avem propriul nostru mod de a lucra, in liniste sau cu muzica data tare, avem propriul nostru fel de a ne organiza activitatile la care trebuie sa participam.

Insa, stresul apare cand deodata, se instaleaza o nevoie, in genere, exterioara, care ne spune ca exista termene limite, care ne spune mai asezat sau mai in raspar ca trebuie sa rezolvam atatea dosare pana diseara la ora X. In acest mod, ajungem sa lucram rapid, haotic, uneori ne epuizam, stam peste program, pana ajungem sa ne plangem de o oboseala inexplicabila caruia psihologii ii dau acum numele de burn-out.

Totodata, ne-am creat noi niste standarde ale omului implinit: stiti voi acei oameni cu bani, cu masina si casa, cu familie fericita care ne zambesc dintr-un tablou invizibil? Ei bine, noi ne proiectam lucruri nerealiste de multe ori care nici nu ar reprezenta ideea noastra despre fericire, ci o idee general valabila despre aceasta fericire. Astfel, ajungem sa alergam duba joburi cat mai bine platite, ne cumparam ceasuri scumpe, mergem la sala, ne inscriem la diverse cursuri de formare, aproape ca nu mai ajungem sa conciliem eul nostru interior cu imaginea pe care vrem s-o lasam sa se reflecte in afara. Ajungem sa fim nemultumiti, incrancenati, intr-o puternica discordanta cu ceea ce ne dorim sa fim, de fapt.

De asemenea, stresul apare cand nu ne mai intelegem cu ceilalti. Traim intr-o societate in care ni se predica despre valori precum toleranta, intelegerea, increderea. Insa cati credem cu adevarat in aceste valori? De cate ori nu ati mers dimineata poate spre munca, la facultate sau la piata si ati vazut cozi de masini care claxoneaza, care o iau inainte fara sa aiba rabdare ca o batrana sa traverseze strada? Poate va amintiti si de micile conflicte de la scoala in care existau grupurile mari si elevii izolati fie pentru ca nu erau imbracati bine fie pentru ca nu erau atat de sociabili fie pentru ca aveau idei diferite? Loviti de atatea lucruri nelalocul lor, ajungem sa ne stresam in fata unei lumi care o ia razna in mod vizibil. Ni se vorbeste despre toleranta si abia asteptam sa barfim pe cel de langa noi, ni se vorbeste despre exprimarea propriilor pareri, dar respingem oameni atunci cand nu rezoneaza cu noi si exemplele pot continua.

Toate aceste lucruri care ne streseaza ajung sa se adune si sa devina temerile noastre. In felul acesta, strangem frici care devin si mai mari si se transforma in adevarate anxietati. Frica de a fi diferit, frica de a nu fi destul de bun in ochii celorlalti, frica de a fi luat in deradere daca nu atingem imaginea ideala construita de societate, frica de a fi dati afara din cauza atator si atator deadline-uri nerespectate.

Dupa toate aceste situatii enumerate, stresul parca nu mai poate fi considerat chiar un prieten, nu?

Cum reactionam la stres?

Cred ca stresul nu poate fi vazut ca un prieten mai ales daca ne gandim la toate efectele pe care le aduce.

Stresul provoaca de multe ori oboseala psihica si fizica, insomnii, dureri de cap, tristete.

Avem senzatia ca nu reusim sa ne atingem obiectivele si ca ramanem mereu in urma.

Ne interiorizam si ne indulcim gandurile, spunandu-ne ca putem sa tinem sub control situatia in care ne aflam, dar de fapt, abia stam sa izbucnim in lacrimi sau sa spunem clar ca nu mai putem.

Avem insomnii si ne facem ganduri. Stiti acele intrebari care ne vin la nesfarsit seara cand trebuie sa ne odihnim: ”Cum ar fi fost daca…”, ”De ce s-a intamplat…”, ”Oare cand si cum as putea sa fac asta…”. Da, stresul nu ne da pace nici sa dormim sanatos.

Fumam tigara dupa tigara si adunam in plamani situatiile carora nu le gasim scapare. Plamanii devin asadar refugiile respiratiei noastre greoaie.

Ne mintim la nesfarsit cu acel ”Va fi bine”, ”Voi trece si peste asta” cand de fapt, ramanem intr-o faza de negare. Negam intr-una ca ne simtim rau. De fapt, noua nu ne e bine si nici nu are cum sa ne fie bine daca ramanem intepeniti si repetam aceleasi lucruri care nu ne fac bine. Insa, multi dintre noi ne complacem in confortul care nu e chiar confort, dar ne-am obisnuit cu el. In realitate, facem lucruri care nu ne plac si asta ne streseaza foarte tare. Iar stresul ne impedica parca sa facem un pas in plus catre o schimbare. Poate ne dorim sa ne deschidem o afacere, dar stresul parca ne iscodeste si ne face sa ne indoim si sa gasim lucruri negative in orice. In cazul initiativei de a ne deschide o afacere, apare intrebarea vesnica ”Dar daca nu merge?” in loc sa tintim catre intrebarea ”Cum pot face sa mearga si cum va fi daca va merge?”

Stresul este deci ca o povara ce o ducem in spate si care usor, ne chirceste visele, dorintele si pana la urma, viata.

Cum scapam de stres?

Cred ca totul incepe cu pasi mici.

Cand vorbim despre stres, avem impresia ca este un lucru infim, insa nu este chiar atat de inofensiv, asa cum am vazut. In plus, nu este nici usor sa il eradicam si sa il taiem de la radacina.

Nu putem respinge ideea ca traim intr-o era a vitezei in care suntem acaparati de tot felul de informatii care ne ametesc si ne obosesc. Dar cum scapam de stres? Primul pas spre asa spusa vindecare e sa constientizam ca suntem stresati si ca asta ne face rau. Astfel, constientizand aceasta stare de fapt, vom putea spune Stop si vom putea incepe sa traim intr-un ritm mai incet dar cu mai mult sens.

Un alt pas spre a scapa de acest stres monstruos este sa ne iubim pe noi insine si sa oferim iubire celor din jur. Iubindu-ne, ajungem sa ne ingrijim mai bine, sa ne iertam mai usor, sa nu mai punem presiune asupra noastra si da, ajungem sa ne ascultam vocea interioara si sa ne indreptam spre ceea ce ne place sa facem. Iubindu-i pe ceilalti, le smulgem zambete, le atenuam starile tensionate si le aratam ca ii acceptam, ca ii toleram si ii ascultam, chiar si atunci cand au idei diferite de ale noastre. Cred ca iubirea are puterea de a disipa norii din inima noastra si de a pune senin si soare in loc.

Un alt mod de a scapa de stres este respiratia. Exista multe exercitii de respiratie pe care le putem invata astfel incat sa ne simtim putin mai detensionati. De multe ori, cand avem ceva pe suflet, cand ne simtim depasiti de situatie, oftam de parca avem ceva greu pe umeri. Lucrand cu respiratia, vom invata deci sa eliminam energiile negative si sa ne mai relaxam putin.

Faceti lucrurile in ritmul vostru. Daca aveti o lista interminabila de carti de citit intr-un semestru, daca aveti un teanc de dosare de rezolvat, daca aveti zeci de programari si lucruri de facut intr-o singura zi, nu le puneti undeva pe un piedestal in mintea voastra, ci incercati sa vegheati asupra binelui vostru interior, invatand sa spuneti Nu atunci cand lucrurile devin peste puterile voastre, argumentand si constientizand ca epuizarea nu duce catre nimic bun.

Sa ne practicam pasiunile. Daca ne simtim dezamagiti de ceea ce s-a intamplat peste zi, este important sa nu ne uitam pasiunile pentru ca acestea sunt pana la urma cele care ne aduc zambete. Nu uitati sa fotografiati, sa scrieti, sa crosetati, sa pictati, sa dati frau liber imaginatiei, sa va plimbati sau sa ridicati zmeie.

Calatoriti, cunoasteti oameni, culturi, traditii, experimentati gastronomia altor popoare. Suna a ceva vesel si absolut deloc stresant, nu?

Mancati vata de zahar, priviti ploaia, saditi flori, priviti copacii care isi scutura florile de cires, plimbati-va printre baloanele de sapun facute de copii, beti un ceai dimineata, dansati, faceti curatenie, asortati-va tinutele colorate, alergati in tenisi si conectati-va cu natura, ascultand ciripitul pasarilor.

Stresul este cel ce sta la panda, dar e important sa facem mai mult loc lucrurilor care ne fac cu adevarat sa zambim si ar fi atat de bine sa constientizam asta cat de repede.

 

Iar voi? Cum faceti fata stresului ?

Surse imagini:

Pixabay

Pexels

Flori din călimară

Numele meu este Laura, iar Flori din călimară este locul în care mă simt liberă, făcând ceea ce mă pasionează: scriu despre lifestyle, cinema, literatură și călătorii. Numele blogului este unul sugestiv, intenția mea fiind ca prin articolele pe care le scriu, să transmit, pe lângă lucruri utile, frânturi de frumusețe, senin, optimism și povești faine.

Dacă doriți să îmi scrieți, puteți folosi formularul de mai jos sau să îmi trimiteți un e-mail pe crihan.laura@gmail.com .

S-ar putea să-ți placă și...

30 de comentarii

  1. Foarte frumos materialul tau. Extrem de util

    1. Mă bucur că îți place, mulțumesc pentru apreciere 🙂

  2. Sincer, de cand sunt acasă în concediu de creștere copil, am uitat complet de stres. Adio deadline, pisalogeală la muncă, văicărelile tuturor. Sooo…. faceți copii 🤣🤣🤣

  3. Eu am talentul de a mă stresa din orice prostie. Și trebuie să reglez cumva acest lucru, să nu dezvolt vreo boală auto-imună pe bază de stres…

    1. Da, trebuie să avem grijă de sănătatea noastră 🙂

  4. Cu rugaciune, cu notite pentru a ramane organizata, cu iubire multa in familie, joaca, rasete, zambete la sfarsitul zilei, orice s-ar intampla, cu o activitate relaxanta seara (baie cu spuma/citit o carte/o revista /o emisiune faina la tv) si cu multa incredere in sine si in destin! Foarte frumos articol!

    1. Mulțumesc pentru apreciere. Foarte frumoase și ideile tale, mi-a făcut plăcere să îți citesc comentariul 🙂

  5. Vaai, mi-ar trebui o incantație prin care, măcar, sa îl diminuez. Depune și de firea fiecăruia, și cred ca totul pleacă de la noi:alegem sa fim sau sa, nu fim stresați. Dar nu prea merge teoria asta, cu atâția factori în jur… Mulțumesc pentru sfaturile minunate, am nevoie. 🥰

    1. Da, e important ca măcar să lucrăm cu noi înșine și inevitabil vom progresa 🙂

  6. Foarte bune staturile tale, mai ales in aceasta perioada. Consider ca stresul nu este ceva de care sa fugim, ceva care trebuie inlaturat, ceva care nu trebuie sa existe, ci mai degraba este important sa stim cum sa-l tinem sub control si cum sa traim cu el. Cu stresul ne vom confrunta toata viata, fie ca vrem, fie ca nu. Daca nu gasim solutii pentru a-l mentine la un nivel optim, atunci el va deveni toxic pentru absolut tot organismu nostru, imbolnavindu-ne incet, dar sigur.

    1. Așa e, e foarte important să știm că nu îl putem înlătura cu totul din viețile noastre, dar ce stă în puterea noastră e modul în care îl gestionăm. 🙂

  7. Eu ma stresez, dar si gasesc solutii 😀 Daca nu gasesc solutii insemna ca nu depinde de mine si nu ma mai stresez.

    1. Atitudinea potrivită 🙂

  8. Incerc sa nu ma gandesc la ceea ce ma streseaza, sa fac lucruri care imi plac si sa gandesc cat mai pozitiv.

    1. Gândirea pozitivă ajută mult întotdeauna. 🙂

  9. Și eu am insomnii când sunt stresantă. Groaznic.

    1. Îmi pare rău 🙁 există și pentru asta soluții, de căutat 🙂

  10. Pe mine ma relaxeaza sa stau pe net, sa navighez sa ma uit la seriale. Si, de la o vreme, am decis ca nu ma afecteaza problemele si altele. Am decis, dar uneori parca nu eu controlez reactia mea. Insa nu ma pot plange, zic ca am metodele mele de relaxare.

    1. E foarte bine așa, să știi că după o zi stresantă, e ceva care te poate destinde 🙂 Fiecare cu modul său de relaxare.

  11. E greu sa scapi de stres. Eu sunt destul de stresata atunci cand fac pentru prea mult timp aceeasi activitate: de exemplu, muncesc prea mult, ma uit la seriale prea mult etc. Ce e repetitiv pentru mine e stresant si simt si oboseala apoi. Incerc sa alternez activitatile (nu prea multe), cu plimbari si sa ma ocup mai mult de mine.

  12. In general imi pun muzica pentru a ma calma, apoi incerc sa fac o activitate care ma binedispune si in general ma apuc sa prepar ceva bun, eventual ceva dulce.

    1. Mie nu îmi place neapărat să gătesc, îmi place în schimb să fac prăjituri, o idee foarte bună. 🙂

  13. Cred că stresul este una dintre cele mai des întlnite și grave boli ale secolului.
    Pot afirma cu mâna pe inimă, eu am scăpat nu de tot că, nah, om sunt, dar în mare parte, cu ajutorul pasiunilor. Apoi, am înțeles că am o viață pe care trebuie să mi-o trăiesc iar asta presupune să am grijă de mine, să fac lucrurile în ritmul meu, să iubesc dar și să mă iubesc.
    Felicitări pentru articol!

    1. Ce frumos spus, ce bine ar fi să gândească toți așa 🙂 <3

  14. La mine functioneaza ideea de-a ma deconecta din cand in cand la stres umplandu-mi timpul cu ceea ce ma face fericita!

  15. Catalina Coman spune:

    Pfff, stresul asta ne omoară cu zile. Eu incerc sa fiu pozititiva si optimista, sa fac lucruri relaxante, dar e tare greu.

  16. cudrag.cristina spune:

    Eu am realizat ca ma bag in prea multe lucruri deodata si ajung sa ma stresez cu deadlineul, asa ca invat sa le iau mai treptat.

    1. Da, e indicat să facem lucrurile în ritmul nostru 🙂

  17. Din pacate eu sunt una dintre acele persoane care este afectata de strs. Am dezvoltat o boala din acest motiv. Nu pot sa stau calma cand vad ca se scufunda totul in jur. Incerc sa ma agat de lucrurile pozitive si totusi nu-mi iese de fiecare data sa ma rup de toate si sa vad numai partea pozitiva

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *